Thursday, October 21, 2010

Mind Set - Anda Bagaimana?


Aku terpanggil untuk update entry nih bukan sbb aku nih government servant....
Tapi aku terpanggil untuk menyatakan sesuatu..
Bukan nak bela...
Tapi just nak berkongsi cerita dan rasa..

"Pergi doktor pakar (swasta) abis beratus RM, doktor tak periksa pun betul-betul cari punca, ni pergi hosptal gomen abis RM1 jer.. alhamdulillah dapat kesan...."

Itu sebahagian dr entry daripada blog kawan aku si Awin..Mungkin itu komen jujur dari dia.. Sebab mungkin kali nih dia dapat SERVIS TERBAIK dr Hospital Kerajaan....
Sebenarnya, dah selalu dengar dah government services nih TERUK... LECEH..LEMBAP...
Komen2 tuh semua dah selalu sangat kita dengar...
X kira la hospital k... Apa k...Komen selalu negatif...
Sebagai salah seorang government servant (SERVANT ok...Aku x pernah FEELING YG AKU NIH GOVERNMENT OFFICER)... Bende tuh sedikit sebanyak mempengaruhi.. Kekadang segan nak mengaku aku nih keje gomen... Sampai mcm tuh??
YES! Sampai mcm tuh....
Tapi sesekali pikir...Org2 tuh mcm dengki j kt aku.... Korang x boleh jadi mcm aku...
Korang kutuk2 la aku...
Kan3???

Berbalik ke cerita asal...
Sebenarnya kan..kalau soal lembap....
Kalau korang pg bank la contohnya kan... Pernah x korang menunggu mcm dah setahun dalam bank tuh???

Meh nak citer....
Aku pernah alami kejadian....
Kt sebuah bank....
Actually bukan sekali....
Tapi berkali2 sebenarnya.....
Kejadiannya begini....Aku ambik no untuk urusan bank... Masa nak ambik nombor... Xde plak kerani tanya apa urusan aku....So bila sampai turn aku...Aku hulurkan la apa urusan aku....Bank in duit sama bank in ASB...
Bole kerani kaunter bilang sama aku....

"Pn salah kaunter nih..Saya cuma boleh btkan urusan bank in duit nih.... Urusan ASB..Pn kene turun bawah..Ambik nombor semula...."
WHAT???
Aku tanya dia..."X boleh k awak tolong buatkan sekejap urusan ASB saya nih.... Bukan urusan keluar...Urusan masuk j.... Kan sekejap j...."
Dia cakap... "Ooohhh... X bole...Mmg puan kene turun semula ke bawah ambik no baru...."

Aku bgtau dia...Bukan aku yg punch nombor..kerani kt bawah yg salah bg aku nombor...
So salah aku jugak k?????
Dan dia ttp xnak bantu.....

Itu pengalaman pahit aku kt bank yg konon2 bagus tuh..
Serik!!!!!

Kesimpulannya, Jangan sempitkan pemikiran kita dgn bende2 mcm tuh...
GOMEN - SUCK
PRIVATE - BAGUS
Bila kamu mengalami sendiri pengalaman pahit mcm yg aku alami....
Sendiri mau ingat la kan....
TITIK!



1 comment:

Farah Hanani said...

sebenarnya ini yang goment hadapi. nak tukar mindset. Bukan semua kementerian buruk. ada yg baik ada yg masih menggigil nk betolkan paradigm. bagi saya yg sebabkan dia jadi buruk sbb mindset sesetengah org yg keje gomen..keje ala kadar. itu yg buat tahi tue. Saya pernah ada good & bad experience at private & goment. so, bagi saya..its depends ngan orang yang kite deal.

dalam kes yang akak kena tue... kita sendiri perlu betulkan dia. SOUND DIRECT jer!!! biar dia sedar. Or else cakap ngan dia
"sape nama??,.,"
"oke. i'm gonna contact ur boss. ur attitude so miserable. should not be here."

~cakap dari org pengalaman tak seberapa..hehe..~

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin