Tuesday, May 18, 2010

Ke Makam Bonda

Kami mengunjungi pusara bonda
Sunyi pagi disinari suria
Wangi berseri puspa kemboja
Menyambut kami mewakili bonda

Tegak kami di makam sepi
Lalang-lalang tinggi berdiri
Dua nisan terkapar mati
Hanya papan dimakan bumi

Dalam kenangan kami melihat
Mesra kasih bonda menatap
Sedang lena dalam rahap
Dua tangan kaku berdakap

Bibir bonda bersih lesu
Pernah dulu mengucupi dahiku
Kini kurasakan kasihnya lagi
Meski jauh dibatasi bumi

Nisan batu kami tegakkan
Tiada lagi lalang memanjang
Ada doa kami pohonkan
Air mawar kami siramkan

Senyum kemboja mengantar kami
Meninggalkan makam sepi sendiri
Damailah bonda dalam pengabadian
Insan kerdil mengadap Tuhan

Begitu bakti kami berikan
Tiada sama bonda melahirkan
Kasih bonda tiada sempadan
Kemuncak murni kemuliaan insan

~Usman Awang


p/s: Bila baca j puisi nih.... Sebak plak aku rasa...Tetiba teringat arwah mak aku.... Teringat? AKu kene berterus terang dgn u all semua...Sebenarnya aku xde dah sgt pon memori dgn arwah mak aku... Dengan kata lain..... Xde kenangan pon aku dgn dia.... Sbb masa tuh aku kecik sgt kot... Baru 7 tahun (masa mak meninggal aku ngam2 8 thn...)

4 comments:

@cu SaYaNg said...

aku faham..sebab dah lama sangat & terlalu singkat masa hang dgn arwah..sebab tu tak banyak kenangan utk di kenang..

apa2 pun jgn lupa sedekah kan fatihah utk dia ya...

Jake's Daughter said...

Tq Pya...
Tu la....Ralat jugak la...Sbb aku xdak memory dgn dia....

Linda said...

Aku suka sgt sajak nih.. wlaupun aku blum prnh merasainyer tp aku simpati ngn ko ieda..

Xtau mne satu lebih menyedihkan.. ibu pergi tanpa kenangan ataupun ibu pergi dgn meninggalkan byk kenangan.

Yg aku tau mne2 kehilangan pasti akan menyedihkan.

Nsb msg2 x sama.

Jake's Daughter said...

Linda: Aku pon xde idea...Yg mana satu lg sakit...Kehilangan tanpa kenangan atau kehilangan dgn kenangan...Emmm

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin