Sunday, November 15, 2009

Nama Oh Nama

Sabtu baru nih kan aku ke Hulu Perak (Grik) rumah akak aku….Akak aku nih tinggal kt Felda….Suami dia selain peneroka felda..Juga merupakan Ustaz n bertanggungjawab mebguruskan nikah kahwin penduduk2 di felda tersebut…

Ewahhh…Bukan tu yer topic aku kali nih…Bukan pasal nikah kahwin. Tapi pasal nama….hehehe..Al kisahnya, dalam perjalanan aku ke sana..Kali nih aku dera anak buah aku untuk jd driver aku…Aku dah malas nak drive…Nak bersuka ria plak di sebelah pemandu….
So dalam perjalanan tuh sempat la aku memandang sekeliling….Lepas j tol Kuala Kangsar, menuju ke Grik…Aku mula la kuarkan buku nota kecik aku untuk bt catatan…Korang tau kenapa??? Sebab aku dah temui sesuatu…

Aku temui nama pelik2 untuk kampung2 sepanjang perjalanan tersebut..Pelik ada…Kelakar pon ada….So aku mula mencatat…Apa yg aku dah catat?? Meh kita sama2 tgk….

· Lubuk Merbau
· Lubuk Panjang
· Kpg Merbau Tua
· Kpg Langkor Hulu
· Kpg Baru Liman Kati
· Kpg Changkat Jambu
· Kati
· Kpg Tiong
· Sungai Terap
· Kpg Chuar Hulu/ Hilir
· Dusun Pulas
· Kpg Seterus
· Sauk
· Kpg Biong
· Kpg Changkat Pinang
· Kpg Changkat Duku
· Kpg Ngor
· Kpg Jenalik Hilir
· Raban/ Durian Pipit
· Kpg Changkat Berangan
· Lata Kekabu
· Kpg Beng
· Chepor
· Kpg Luat
· Kpg Dapi
· Kpg Gelok
· Kpg Bukit Sapi
· Kpg Gua Badak
· Gua Gelap
· Padang Grus
· Selat Pagar
· Kpg Air Kala
· Kpg Kenering
· Sungai Bah
· Air Jada
· Kpg Belum Baru
· Kpg Belum Lama
· Kpg Malau
· Kpg Padang Jeri
· Kpg Tanjung Kasau


Yg aku bold tuh adalah nama kampung yg aku rasa pelik dan SEDIKIT KELAKAR!!! Hahaha..Mungkin ada sesaper yang tau kenapa kampung2 nih dinamakan dengan nama2 tersebut??? Ish3....Nak kena siasat nih.....

4 comments:

abdul karim said...

ada yang tertinggal...

exit untuk ke kg cheh ulu .. kalau ikut jalan lama dr pekan kuala kangsar, leh jumpa jalan masuk dari kg cheh hilir ...

huhu..mak & tok nenek aku org kuala daa...

Mrs Taj said...

ok lagi tu..sy pulak terserempak dgn nama - JALAN JAMBAN MERAH..apa kes tu? huhuhuh

Jake's Daughter said...

Karim: Kpg CHEH??? Hahaha lawak tuh...

Mrs Taj: JALAN JAMBAN MERAH???? Mak aiiii.....Lg lawak antarabangsa tuh..Kt mana tu ek????

IbuAisye said...

Sy x boleh lupa 1 nama kg kat Kuala Pilah..KG SIAMANG GAGAP.. spnjang laluan ke sana, mmg banyak nama kg yg pelik2..
Tapi x boleh challange dgn "JALAN JAMBAN MERAH" tuh..mmg klaka..hahaaha

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin