Saturday, May 23, 2009

Misteri Nusantara

Entry aku kali nih akan SANGAT PANJANG...

Sila jangan MUNTAH HIJAU membacanya..Kalau bosan SKIP ajer..Tapi kalau anda suker citer2 berunsur MISTIK..Sila baca SAMPAI HABIS...

Kisah nih berlaku 13 tahun lepas..Masa tuh aku masih sekolah di SMDB, Taiping...Form 6...Aku masih ingat kisah tuh berlaku pada hari JUMAAT..Biasala..Kalau budak hostel SMDB..Hari Jumaat adalah hari yang paling kami (budak pompuan) tunggu..Sbb bole outing...Hehehe

So hari tuh aku decide nak ke rumah kawan sebilik aku si Lin. Umah dia kt Kuala Sepetang...Sesaper yang xtau apa ada kt Kuala Sepetang..meh nak citer...Kuala Sepetang nih sinonim sangat dengan Hutan Paya Bakau Matang dan yang paling SINONIM adalah KOTA NGAH IBRAHIM.. Dan aku sebenarnya nak citer dgn korang apa yang pernah aku alami di KOTA NGAH IBRAHIM...

Berbalik ke citer ke rumah kawan aku Lin..Kalau x silap aku..Kami ke rumah Lin nih ber3... Dr Taiping..Kami naik bas ke Kuala Sepetang...Lin dah tunggu kt Simpang Kuala Sepetang menuju ke rumah dia. Dia tunggu dgn MOTOR..So kami dah bertiga...Nak x nak...Pah n Zila gerak dulu ke rumah Lin...Aku nak x nak terpaksa la tunggu next turn..Kebetulan, Tempat yang aku tunggu si Lin tuh...Berdepan dengan Kota Ngah Ibrahim...Masa tuh jam 1 tgh hari..Panas tuh...Aku mula terpk..Mana la aku nak berteduh...Ntah apasal...Ringan j kaki aku melangkah masuk ke Kota Ngah Ibrahim...Dan aku pilih port paling best sekali untuk lepak sementara menanti si Lin datang jemput aku...Port yang aku pilih adalah kt tangga depan rumah Ngah Ibrahim tuh...

Best giler lepak kt tangga tuh...Sejuk j...Sunyi pon sunyi...Kawasan penuh sejarah kan...Sejuk la kot (aku agak2 la...)..Tp kan...sunyi tuh kejap j..X berapa lama kemudian aku mula dengar suara2 bercakap..Tapi aku x paham bijik buah bual bicara tersebut...Yang aku dengar..ramai la orang dok berbual....Aku mula intai2 celah dinding papan umah tuh..Tapi x nampak apa2 pun...Perbulan tuh ttp jugak aku dengar...Last2 aku decide untuk PANJAT TINGKAP yang terbuka untuk intai kedalam RUMAH tersebut..Dengan susah payah aku panjat tingkap tuh...Berhasil jugak...Bila aku jengukkan muka aku kt tingkap tuh...Xde plak aku nampak sekor pon manusia pon..Perbualan yang aku dengar tadi pon x kedengaran lagi..Pelikkkk...

Aku pon turun la dr tingkap tuh..Aku dok pk...Perasaan aku j kot dengar orang dok berbual kt situ...Tapi x lama....Aku dengar balik perbualan tuh...Hish..tadi dah xde....Skrg ada balik..X ble jadik nih..Aku kene siasat..(konon)...Kejap ader...Kejap xde...Then aku rapatkan telinga ke dinding rumah tuh..Kompom!! Aku dengar ada perbualan kt dalam tuh...Tapi MASALAHNYA...Aku x paham apa yang diperbualkan..SUMPAH X PAHAM!!! Dan aku decide nak siasat apa sebenarnya...Dan tanpa rasa ragu2 aku kembali panjat tingkat yang aku panjat memula td..Masa tuh aku langsung xrasa takut, seram dll... Yang aku tau, aku nak SIASAT!!! Sekali lagi..Bila aku panjat dan suakan muka kau ikut tingkat..Hampeh..Sekor habuk manusia aku x nampak...Dan sekali lagi..Perbualan yang aku dengar tadi senyap mcm tuh j....

Dengan rasa frust aku turun dari tingkap dan kembali duduk di tangga...X sampai lama mana pon..Aku kembali terdengar perbualan tadi..Masa tuh automatik badan aku seram sejuk...Mencacak bulu roma...Tak tunggu lama dah, aku ambik beg dan angkat kaki keluar dari kawasan Kota Ngah Ibrahim tuh...Sampai j si Lin..terus aku tunggang motor dia dan...Jalannnnnnnnnnnn...Nk mampos k apa kalau aku tunggu lg...Tidak sama sekali....

Selepas 13 tahun, aku masih belum dapat jawapan...Siapa yang berbual dan berbincang kat dalam rumah Ngah Ibrahim tuh...Agak2 korang sape ek??? Sungguh...Aku amat pasti..Xde orang dalam rumah tuh...TIADA!!! Aku x pasti adakah persoalan aku nih akan terus terbiar sebagai satu persoalan tanpa JAWAPAN..

Jangan biarkan diri anda diselubungi MISTERI.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kalau korang nak tau...Tingkap besar sebelah kiri pintu tu la yang aku panjat untuk intai keadaan dalam rumah tuh....

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin